Willeke over de backoffice dienstverlening

Team
Backoffice

“We zagen een gat in de flexmarkt: backoffice dienstverlening”

In 2021 zijn we als Tigris gestart met het volledig uitvoeren én adviseren over de backofficeprocessen van onze klanten: onder andere flexbureaus en detacheringsbureaus. Een gat in de markt, zo blijkt. Hoe is de backoffice dienstverlening ontstaan en wat doen we op dit gebied voor onze klanten? Je leest het in dit interview met Willeke, backofficespecialist bij Tigris.

Gespecialiseerde backofficedienstverlening

Tot oktober 2020 werkte Willeke bij een recruitmentbureau. Willeke: “Ik voerde alle handelingen uit die te maken hadden met de backoffice en via Tigris beantwoordde ik klantvragen die gesteld werden via de supportbox. Door verschuivingen ben ik met mijn ervaring binnen het Tigris platform, aan de slag gegaan bij de organisatie zelf. Zo kwam ik bij Tigris terecht, en mijn backofficekennis kwam daar uitstekend van pas. In september 2021 hebben we het idee opgevat om binnen Tigris gespecialiseerde backoffice dienstverlening op te tuigen voor onze klanten.”

Meer over deze dienstverlening vind je hier

“We kregen veel kennisinhoudelijke vragen”

Willeke: “De backofficedienstverlening is rechtstreeks ontstaan vanuit een klantbehoefte. De werkprocessen in de flexbranche zijn kennisintensief, en dat merkten we ook bij Tigris. We liepen ertegenaan dat we heel veel kennisinhoudelijke vragen kregen, denk aan vragen over wet- en regelgeving en kostprijzen. We gingen ervan uit dat de klant hier zelf al voldoende over wist, maar dit bleek in de praktijk soms toch anders te liggen.” Een gat in de markt, zag eigenaar Willem toen. Willeke: “Vanaf toen hebben we bij dit soort vragen steeds gezegd: dat willen wij wel voor je doen.”

“We bereiden bijvoorbeeld ook NEN-controles voor. We zorgen dat alle documenten die opgevraagd kunnen worden door de auditor klaarliggen."

Kennispartner én ICT-partij

De combinatie van inhoudelijk adviseur én softwareleverancier is vrij uniek in de markt. Neemt Tigris dan ook het werkgeverschap over? “Nee. De klant blijft het aanspreekpunt, maar Tigris ondersteunt en neemt een deel van het werkproces uit handen”, vertelt Willeke. “We merken dat klanten het een fijn gevoel vinden om zeker te weten hoe iets zit. We krijgen dan ook de meest uiteenlopende vragen binnen. Een voorbeeld: ‘ik wil iemand gaan uitzenden die een Wajong-uitkering heeft. Welke subsidiepotjes zijn daarvoor beschikbaar?’ Al dat soort vragen beantwoorden we. En we ondersteunen operationeel, waarbij we het onszelf met Tigris zo makkelijk mogelijk maken.” Daarbij snijdt het mes aan twee kanten, legt Willeke uit: “omdat onze backofficeklanten ook klant zijn van Tigris, kunnen we hun input weer gebruiken om het platform steeds verder te verbeteren.”

Werkgeverschap inrichten

 “Onze backofficedienstverlening kan er op twee manieren uitzien. De eerste optie is dat de klant als uitzendbureau zelf al het werkgeverschap doet, en naar Tigris overstapt. Dan nemen wij ze tegelijk een deel van de backofficewerkzaamheden uit handen. Het kan ook zijn dat een klant het werkgeverschap bij een payrollonderneming heeft ondergebracht. Ze zijn dus tot nu toe niet gewend om dit zelf te doen. Wij kunnen hen dan volledig ontzorgen in alle backofficeprocessen: bijvoorbeeld met het uitvoeren van backofficeprocessen als de loonrun en advisering over arbeidstechnische zaken. Zo kan de klant het werkgeverschap op een laagdrempelige manier naar zich toe kan trekken.”

NEN-controles voorbereiden

Naast de backofficeprocessen pakt Tigris nog meer belangrijke randzaken op, die flexbureaus helpen om aan wet- en regelgeving te voldoen. Willeke: “We bereiden bijvoorbeeld ook NEN-controles voor. We zorgen dat alle documenten die opgevraagd kunnen worden door de auditor klaarliggen. Denk aan loonjournaalposten, loonstroken, facturen, kopieën van ID-bewijzen, betaalbewijzen van runs, loonaangiftes, betaalbewijzen van loonaangiftes, en de WKA-verklaring.”

“We willen er samen echt een succes van maken!”

Willeke is onderdeel van het Tigris backoffice team en daarbij het aanspreekpunt voor klanten die gebruikmaken van de dienstverlening. Ze is net terug van zwangerschapsverlof en al druk bezig met het onderhouden van de backofficeklanten. Willeke: “We gaan er samen echt een succes van maken!”

Tijd besparen als uitzendbureau? Besteed je backofficeprocessen uit!

Interesse in het uitbesteden van je backofficeprocessen bij Tigris? Neem contact op!

Terug naar overzicht